Aranżowanie sypialni – sposób na dobry sen

Pierwsze Ogólnopolskie Badania Jakości Snu przeprowadzone przez Hilding Anders Polska  wskazują, że coraz więcej Polaków posiada wydzieloną sypialnię (69,1%) – to znacznie więcej, niż dotychczas. Sypialnia staje się też jednym z ważniejszych miejsc  w domu, dlatego coraz więcej uwagi przywiązujemy do jej umeblowania i aranżacji.

Sypialnia i jej odpowiednie zaaranżowanie ma wpływ na jakość snu. Przede wszystkim materac i łóżko są najważniejszymi elementami dobrego środowiska snu i wystroju sypialni. Eksperci wymieniają jednak też kilka innych istotnych cech, które trzeba brać pod uwagę urządzając sypialnię.

Aranżacja sypialni – podejście holistyczne

Dawid Wiener – lekarz, psycholog i kognitywista, tłumaczy, że na jakość snu w kontekście miejsca do spania (sypialni) wpływa wiele czynników. Zatem tylko holistyczne podejście do problematyki zaprojektowania przestrzeni snu może realnie wpłynąć na jego jakość. Niektóre elementy mogą być mniej lub bardziej ważne, ale należy uwzględnić je wszystkie, by doświadczenie dobrego snu stało się standardem na co dzień. Tymi czynnikami, które istotnie wpływają na jakość snu są: dobry jakościowo i dopasowany materac więcej o tym, jak dobrać odpowiedni materac dostosowane do fizjologii snu światło, adekwatny zakres temperatury w pokoju, komfort akustyczny czy właśnie odpowiednie zaprojektowanie sypialni.

Jak zaaranżować sypialnię, żeby miała pozytywny wpływ na nasz sen

1.    Łóżko nie powinno być bezpośrednio przy kaloryferze (wpływa to negatywnie na komfort cieplny), ani w pobliżu okna (z podobnych powodów). Pamiętajmy też o tym, żeby dobrać odpowiedni  do swoich potrzeb materac! Rozwiązań jest wiele: na rynku znajdziemy modele piankowe, sprężynowe czy modułowe. Hilding Anders Polska rekomenduje jedyny niezawodny sposób doboru odpowiedniego modelu: indywidualne testowanie w salonie z materacami.

Pamiętajmy też o odpowiedniej poduszce tak, żeby także głowa i kark były odpowiednio podparte. Ciekawym rozwiązaniem mogą stać się poduszki, których wkład w całości wykonano z wysokoelastycznej pianki. Hilding Anders Polska proponuje model o nazwie Visco Standard, której wkład stworzono z pianki termoelastycznej, która pod wpływem ciepła ciała dopasowuje się do jego indywidualnego kształtu.
2.    Światło w sypialni powinno działać zgodnie z biologicznym zegarem każdego z nas. Przede wszystkim powinniśmy zasypiać i spać w całkowitej ciemności, bo nawet minimalne, choćby przytłumione źródło światła zakłóca poszczególne fazy snu. Oświetlenie powinno mieć charakter nastrojowy i rozproszony, a użyte źródła światła powinny mieć ciepły odcień. Tylko punktowe źródła światła, których używamy np. do czytania mogą mieć jaśniejszy i mocniejszy strumień.
3.    Żaluzje i rolety – pomagają stworzyć optymalne warunki świetlne w naszej sypialni. Są ważne szczególnie w dużych miastach, gdzie całkowicie odcinają dopływ światła z zewnątrz.
4.    Praca i odpoczynek – wytycz żelazne granice. Jeżeli tylko jest taka możliwość nie pracuj w sypialni i nie przechowuj w sypialni laptopa, służbowych dokumentów itp. – słowem niczego, co w jakikolwiek sposób przypomina Ci o pracy. Wtedy po prostu trudniej o zrelaksowanie.
5.    Przytulna sypialnia – stwórz odpowiedni klimat. Sypialnia powinna być najbardziej nastrojowym i przytulnym pomieszczeniem w całym domu. Decydujące może się tutaj okazać zastosowanie odpowiednich tekstyliów: zasłon, poduszek, narzuty na łóżko. Już sam wygląd tego pomieszczenia powinien sprawiać, że czujemy się senni. Ważna w tym kontekście jest też kolorystyka sypialni: z pewnością nie może być krzykliwa i utrzymana w zdecydowanych i ostrych kolorach, czy geometrycznych wzorach. W przypadku sypialni zdecydowanie lepiej postawić na spokojne, stonowane i przytłumione kolory.

Odpowiednie urządzenie sypialni wspomaga i wspiera odpowiedni sen. Jest jednak tylko jednym z czynników, który na nie wpływa. Nie można przy tym zapominać o odpowiednim dobraniu materaca i łóżka czy zasypianiu bez włączonego telewizora czy radia. Potraktujmy zagadnienie snu, czy problem bezsenności myśląc i dbając o wszystkie, najdrobniejsze czynniki – tylko wtedy możemy uzyskać wymierny efekt i cieszyć się na co dzień zdrowym, głębokim snem.

Konsultacja i zdjęcia Hilding Polska www.hilding.pl